Agenda
Meer informatie, kijk dan hier
Word donateur bij Stichting de Pioniers
Overzicht spelinformatie
::: homepage | spel info | recensies | 20 questions :::

20 QUESTIONS

Mensen vinden mijn baan afschuwelijk. Nee, niet mijn baan dit is een aanwijzing! 'Wie, Wat of waar ben ik?' Dat staat ook op de zijkant van de doos geschreven en dekt ook gelijk de hele lading van het spel. Iedereen is wel bekend met het spelletje wie ben ik? Dat regelmatig op de tv te zien is, 20 QUESTIONS gaat uit van hetzelfde principe met echter een groot verschil dat het spel direct heel geschikt maakt voor een grote groep mensen.

In 20 QUESTIONS is het namelijk niet de bedoeling dat je, net zoals op tv, moet raden wie jij bent maar je moet raden wie een medespeler is. Doordat iedereen het onderwerp moet raden van één persoon is er heel veel interactie en zal er ook heel wat afgelachen worden om de antwoorden die door je medespelers worden gegeven. Vaak hoor je, wanneer iemand na een aanwijzing een antwoord geeft, een hoop opmerkingen van de andere spelers omdat zij het natuurlijk allemaal wel weten. En ook ik maakte mij meerdere malen schuldig aan dit soort kritiek. Heilig ervan overtuigt dat ik het juiste antwoord wist wachtte ik mijn aanwijzing af om vervolgens volledig op een verkeerd spoor gezet te worden.

Soms werk ik voor de politie. Nee, ma ik werk tegenwoordig niet voor de politie dit is een hint. 20 QUESTIONS speelt zich af op een spelbord waarop een scorespoor te zien is in de vorm van een vraagteken verder zijn er 2O vakjes die allen staan voor 1 aanwijzing per onderwerp. Deze onderwerpen beperken zich niet alleen tot een persoon (wie) maar kunnen ook iets (wat) of ergens (waar) voorstellen. De speler die aan de beurt is trekt een kaart en leest de categorie voor (wie, wat of waar). De speler links legt nu een rood fiche op één van de 2O vakjes. De kaartlezer leest vervolgens de bijpassende aanwijzing op waarna de speler mag raden naar het onderwerp. Lukt dit niet dan is de volgende speler aan de beurt en ook hij legt een fiche neer en krijgt een aanwijzing. De fiches geven niet alleen aan welke aanwijzingen al zijn geweest, uiteindelijk bepalen ze ook de score. Zijn er bijvoorbeeld 5 aanwijzingen nodig geweest (er liggen dan dus 5 fiches) dan krijgt degene die de aanwijzingen oplas 5 punten en gaat respectievelijk zoveel stappen verder op het scorespoor. De speler die echter het onderwerp raadde krijgt de resterende punten (in dit geval 15 (20 aanwijzingen -5)). Vervolgens pakt een volgende speler een kaart en begint het geheel opnieuw. Over het algemeen is het lucratiever om een onderwerp te raden dan het onderwerp op te lezen.

Soms ben ik een goede vriend. (tevens als tip te gebruiken) Om het spel wat meer dimensie te geven zijn er op het scorespoor ook enkele bonusvakken aanwezig. Wanneer je na het behalen van punten hierop terecht komt kan je extra punten verdienen. Je moet dan in je eentje een onderwerp zien te raden m.b.v. maar 5 aanwijzingen. Hoe minder aanwijzingen je nodig hebt hoe meer je scoort. Ook aardig is dat wanneer je tijdens een ronde om een aanwijzing vraagt het ook kan gebeuren dat je geen aanwijzing maar een extraatje krijgt, dit kan trouwens zowel positief als negatief uitpakken. Gelukkig komt zo'n extraatje niet veel voor waardoor het spel goed in balans blijft.

Je kan tijdens dit spel natuurlijk gaan zitten wachten totdat je aan de beurt bent maar je hebt ook de mogelijkheid om 1 keer per onderwerp voor je beurt te gaan. Als je denkt dat je het onderwerp weet leg je een blauw fiche op één van de vakjes en breek je tussen twee beurten in. Dit onderdeel van het spel maakt het geheel een stuk spannender en je zal dan ook zien dat wanneer een persoon wil inbreken er gelijk nog een paar mensen zijn die denken dat ze het ook wel weten. De spelregels zijn hierover niet helemaal duidelijk want vaak is niet te achterhalen wie nu als eerste een blauw fiche heeft neergelegd. Wie heeft dan de eerste mogelijkheid om te raden? Wij speelden het spel meerdere malen met de volgende regel. Wanneer er meerdere blauwe fiches worden neergelegd mag als eerste de speler raden die het eerst aan de beurt zou zijn bij het vragen naar een gewone aanwijzing. Dit is volgens ons de meest eerlijke variant.

Mijn weer is niet prettig? Er zijn echter ook een paar opmerkingen te maken over het spelmateriaal. Ondanks dat de doos over een prachtige inlay beschikt waar alles precies in past geeft het geheel toch een beetje een goedkope aanblik. Met name het kleurgebruik en de fiches komen goedkoop over. Laat je daardoor zeker niet afschrikken want voor de rest is het een prima spel dat je vele avonden plezier zal opleveren. Zo zitten er 396 onderwerpen in de doos met elk 2O aanwijzingen. Wanneer je nagaat dat er per spel van zo'n 10 onderwerpen worden gebruikt kan je nagaan dat je nog heel lang vooruit kan. ( En waarschijnlijk daarna gewoon weer opnieuw kan beginnen omdat het zelden voorkomt dat je alle aanwijzingen nodig hebt.)

Ik kan levens redden. Ja, ik stop zo maar weet je het al? 20 QUESTIONS is een uitstekend gezelschapspel dat zijn prijs meer dan waard is. Het spel speelt het best met een wat grotere groep spelers (4+) en het is zeker geschikt om in teams te spelen. Ook heeft 20 QUESTIONS een hoog 'Zullen we nog een keer' gehalte. Dit heeft mede te maken met korte speelduur van rond de 30 minuten, maar ook door het feit dat het gewoon een leuk spel is. Verwacht geen strategie wel veel hilariteit en een hopelijk een beetje geluk.

Wij moeten in de goot. Weet je al wat ik ben….

Een hond!

R.T.