::: homepage | spel info | recensies | ido :::

IDO

Nu ben ik geen kunstkenner en zie ik zelden de binnenkant van een museum, maar toch krijg ik bij dit spel het gevoel dat je met Picasso en Mondriaan aan een tafel zit. Want het bord en de speelstukken doen erg kunstzinnig aan.

Bij het spel IDO is het de bedoeling dat je vijf van de zes 'kubistische' speelstukken (Picasso) vanaf de ene zijde van het speelbord naar de andere zijde verplaatst. Dit speelbord bestaat uit een aantal velden dat dynamisch van vorm verandert. Op het speelbord is een raster getekend (Mondriaan) en op dat raster kan een kleiner topraster worden verplaatst. Het zo gevormde speelraster kent vele combinaties.

Dit speelraster van vlakken bestaat uit verschillende vormen. Deze vormen (vierkant klein / groot, rechthoek, hoek) bepalen hoe jij de speelstukken over het veld kan verplaatsten. Zo mag het kleine speelblok, vierkant met een oppervlak van 1 eenheid, alleen maar verplaatst worden naar een vak met oppervlak van 1. Het rechthoekige speelblok, kan alleen maar staan op een oppervlak van 2 eenheden. Zit er niets bij, dan zou je kunnen besluiten om topraster te verplaatsen, zodat het speelraster meer mogelijkheden biedt. En misschien druk je ook nog even je tegenstander van het bord. Want met het verplaatsten van het topraster, verhuizen tevens je eigen speelblokken, maar ook die van je tegenstanders naar een nieuw locatie. Door dit spelmechaniek is het lastig te bepalen wat nu de gevolgen voor een ieder zal zijn. Maar dat is juist de charme van dit spel. Met één zet keren je kansen.

Per beurt mag je kiezen uit één van deze drie acties;

• het plaatsen van een nieuw speelstuk, mits het raster daar ruimte voor heeft;
  • het verplaatsen van de speelstukken naar de andere zijde;
  • of het verschuiven van het topraster 1 positie naar links, rechts, onder of boven.

IDO wordt geleverd in een (zeer) grote doos, omdat het speelbord uit één geheel bestaat. Dit kunststof speelbord maakt het schuiven van het kleine kunststof topraster, met daarin vaak de speelstukken, heel gemakkelijk.
De speelstukken zijn ook fors en van kunststof. Het geheel kan dan ook wel tegen een stootje. Iedere speler heeft zes blokken waarvan er drie kubussen zijn, en 3 rechthoekig. Het spel wordt gespeeld met maximaal 4 personen, maar ook met 2 personen is het goed te spelen. Bij vier spelers kan het wat druk op het speelbord worden, waardoor het lastig is om je stukken te verplaatsten. En bij twee spelers, moet je uitkijken dat je de ander niet te veel helpt.

Persoonlijk vind ik dit een leuk spel, het speelt vlot weg om even als tussendoortje te doen. Alhoewel je soms weinig meer kan doen dan afwachten wat de tegenstander doet.

Pieter

4