::: homepage | spel info | recensies | kid-cala :::

Kid-Cala

Toen mijn vader jaren geleden terugkwam van een reis uit Afrika had hij buiten heel veel verhalen ook een aantal spannende voorwerpen meegenomen. Zo was er een masker, dat vroeger gedragen werd door een medicijnman om boze geesten te verjagen een blaaspijp, met echte pijlen een afgodsbeeldje, met een heel eng hoofd en een plankje met allerlei glimmende steentjes.

Dat plankje was voor mij, zei mijn vader. Maar wat moest ik ermee? In de plank zaten allemaal kuiltjes en in die kuiltjes lagen de steentjes. Nog steeds geobsedeerd door alle andere dingen die hij had meegenomen liet ik het plankje links liggen, totdat mijn vader vertelde wat het was. "In Afrika", vertelde hij, "spelen heel veel kinderen en ook ouders dit Mancala-spel. De meeste spelen het met een bord, net zoals jij nu hebt, en anderen maken gewoon een aantal kuiltjes in de grond en spelen met stokjes en steentjes. Het schijnt zelfs zo te zijn dat in sommige stammen de mannen dit spel spelen om te bewijzen wie de sterkste is, om zo meer aanzien binnen de groep te krijgen".

Een Afrikaans spel! Ik had een echt Afrikaans spel gekregen. Maanden lang heb ik dit spel met vriendjes gespeeld en hebben we er een hoop lol aan beleefd. Het Mancala-spel bleef een zeer strategisch spelletje dat met zijn simpele regels toch best moeilijk kon zijn. Nu, 20 jaar later was ik mijn trouwe plankje allang weer vergeten, totdat ik in een speelgoedwinkel een uiterst vrolijke versie van mijn spel tegenkwam onder de naam KID-CALA.

KID-CALA ziet er zo vrolijk uit omdat de steentjes zijn vervangen door stukjes fruit. Het spel wordt gespeeld op een houten bord met bakjes. Iedere speler beschikt over 6 bakjes op een rij, met elk vier stukjes fruit. Ook beschikt elke speler over een Mancala. Bij KID-CALA is het de bedoeling om zoveel mogelijk fruit in je Mancala te krijgen. De Mancala's zijn de grote bakjes aan het eind van het speelbord. KID-CALA werkt als volgt: Als je aan de beurt bent pak je al het fruit uit één bakje. Vervolgens laat je het fruit één voor één vallen in de opvolgende bakjes (tegen de klok in). Valt je laatste stukje fruit in je Mancala, dan mag je nog een keer. Valt je laatste stukje fruit in één van jouw lege bakjes dan pak je zowel dát stukje fruit als al het fruit in het bakje er tegenover en stopt dit in jouw Mancala. Je pakt dan dus fruit van je tegenstander af. Zodra één speler geen fruit meer in zijn bakjes heeft liggen, is het spel afgelopen. De tegenspeler pakt dan het fruit dat nog in zijn bakjes ligt op en stopt dit in zijn Mancala. De speler met het meeste fruit in zijn Mancala wint.

Makkelijk? Vergeet het maar! Ondanks dat de naam KID-CALA doet vermoeden dat het hier om en een kinderspelletje gaat kan je dit spel heel goed als volwassene spelen. Er zit heel wat meer strategie in dan je op het eerste gezicht vermoedt. Begrijp me niet verkeerd, het spel is zeker geschikt voor kinderen maar wanneer twee volwassenen dit spel gaan spelen kan de strijd behoorlijk oplopen. University Games heeft er overigens alles aan gedaan om dit spel toegankelijk te maken voor zowel de kleine spellertjes (6 jaar) als de wat grotere spelers. KID-CALA beschikt namelijk over drie spelvarianten. Een beginnerversie, voor de kleinere spelertjes. De klassieke regels en een gevorderde variant. Een leuk detail is dat in de gevorderde variant het fruit ook een daadwerkelijke functie krijgt. In Banan-Cala, zoals deze variant heet, is het namelijk de bedoeling om zoveel mogelijk fruit te verzamelen, behalve bananen (deze leveren namelijk strafpunten op!). Overigens zijn de klassieke regels niet de regels die ik van vroeger kende. De regels die in de handleiding als klassiek worden beschreven zijn dan ook een variant op de originele Mancala regels. Door deze aanpassing is KID-CALA een stuk sneller en toegankelijker geworden dan het origineel zonder dat het aan strategie en spelplezier heeft ingeboet.

KID-CALA is zo'n spelletje dat je even lekker in 10 minuten kan spelen. Je bent dan ook snel geneigd om het nog een keer te spelen en voor je het weet ben je een uur verder. Het spel is mooi uitgevoerd en voorzien van vrolijke kleuren. Het feit dat het spelbord van hout is geeft het geheel een robuust uiterlijk. Bij het spel wordt een beknopte maar duidelijke handleiding gegeven. Een klein minpuntje zit in de niet al te stevige verpakking waardoor je er verstandig aandoet om de stukjes fruit in een zakje te bewaren.

Met recht is KID-CALA in 2000 genomineerd voor de titel speelgoed van het jaar. Het is een klassieker die ieder kind een keer gespeeld moet hebben. Door de varianten is het spel ook voor de kleine spelertjes goed te spelen. Als je overigens meer wilt weten over de geschiedenis en de Mancala regels van dit spel moet je eens kijken in onze rubriek "uit de oude doos".

R.T.

2
Minimale leeftijd