::: homepage | spel info | recensies | mind power :::

Mind Power

Toen ik MIND POWER voor het eerst in de winkel zag liggen was ik gelijk nieuwsgierig. Dit kwam mede doordat het een totaal ander spel was dan de spellen die ik op dat moment kende. Dit was ook gelijk hetgeen mij een beetje afschrok omdat het met weinig andere spellen te vergelijken was. Toen dan ook het moment aanbrak dat ik voor het eerst weer met dit spel geconfronteerd werd, wilde ik het ook gelijk uit proberen. Direct na de eerste keer spelen was ik al verkocht. Tijdens het spelen merk je dat de sfeer heel anders is dan bij andere spellen. Natuurlijk is er sprake van competitie maar iedereen hoopt er ook weer op dat de ander goed presteert. Het is vaak namelijk een hele prestatie om goed te scoren.

In MIND POWER draait het allemaal om het geheugen en hoe efficiënt je hiermee omgaat. En dat je efficiënt moet omgaan met je geheugen blijkt al tijdens de eerste 5 minuten. In MIND POWER gaat het allemaal om vragen, vragen en nog eens vragen. Wanneer je het even grof bekijkt zijn er bij dit spel 2 soorten vragen. Als eerste zijn er de rode vragen, die je altijd direct moet beantwoorden en er zijn de gele vragen, die je pas later mag beantwoorden (maar wanneer dat weet je niet!). Let op! het gaat hier niet om parate kennis, maar om dingen die je moet herinneren.

Wanneer je aan de beurt bent gooi je met een dobbelsteen die bepaald op wat voor vlak je komt. Kom je op een rood vlak dan krijg je een rode vraag. Één van je medespelers pakt een rode kaart en leest de categorie voor. Er zijn overigens veel verschillende categorieën. Zo kan je bijvoorbeeld 10 meisjesnamen te horen krijgen, daarna krijg je direct weer deze namen te horen maar is er 1 weg. Weet jij nog welke? Of je krijgt als onderwerp plaatsen in Gelderland en krijgt vervolgens 10 plaatsnamen te horen. Afhankelijk van je niveau moet je er dan 6, 8 of alle 10 terug kunnen noemen. Of wat dacht je van de categorie Swahili les! In deze categorie krijg je 6 Swahilese woorden te horen met hun betekenis, direct daarna krijg je een aantal van deze woorden weer te horen, aan jou de eer om vervolgens een aantal van deze woorden weer te vertalen! Vergis je niet, het lijkt een stuk makkelijker dan het allemaal is.

Om het geheel helemaal af te maken zijn er ook nog de gele vragen. Deze gele vragen zijn een verhaal apart, ook hier moet je dingen zien te onthouden maar geef je niet direct antwoord. Wanneer je wel antwoord geeft op zo'n vraag hangt af van het verdere spelverloop, dit kan wel een half uur later zijn. De gele vragen zijn van een ander slag dan de rode. Bij de gele vragen wordt er meestal iets gevraagd van je medespelers. Zo kan er in een vraag gevraagd worden naar wat medespelers allemaal hebben gedaan op hun vakantie in Spanje. Er worden dan zes onderwerpen genoemd en daarvan moet je er, afhankelijk van je niveau, een aantal van opnoemen.

Op het spelbord bevinden zich een aantal vakken. Rode, voor de rode vragen. Gele, voor de gele vragen. En groene vakken. Kom je op zo'n groen vak dan moet je het antwoord geven op je eerste gele vraag. Het kan dus gebeuren dat je pas na een heleboel rode en gele vragen ineens antwoord moet geven op je eerste gele vraag. Toch zal het je keer op keer verbazen hoeveel je eigenlijk nog weet en naarmate je het spel meer speelt gaat je dit steeds beter af.

Bij spellen met kaarten blijft het altijd de vraag of je niet snel uitgespeeld bent omdat je misschien alle kaarten al een keer hebt gehad. Bij MIND POWER hoef je daar absoluut niet bang voor te zijn. Ten eerste omdat er heel veel kaarten aanwezig zijn die bijna allemaal op verschillende manieren te gebruiken zijn en ten tweede omdat de antwoorden hoofdzakelijk door de medespelers worden bepaald. Zo kan één en dezelfde vraag vrijwel nooit eenzelfde antwoord krijgen. Knap gedaan! Het spelbord is overzichtelijk ingedeeld en ook de speeltijd is prettig te noemen. Enkele minpunten aan het spel zijn te vinden in het scorebord dat over het algemeen te klein is om goed bij te kunnen houden. Ook had het handig geweest wanneer er in de handleiding m.b.v. pictogrammen verwezen werd naar de verschillende categorieën, vooral wanneer je dit spel pas speelt zit je nog wel eens flink te zoeken . Een heel sterk punt van MIND POWER is het feit dat je dit spel echt met zowel jong als oud tegelijk kan spelen omdat ieder een eigen niveau kan aannemen tijdens het spelen. Deze moeilijkheidsniveaus kunnen ook per categorie worden aangepast zodat een ieder kan meespelen en toch nog gelijke kansen heeft. Dit doet absoluut geen afbreuk aan het spel en geeft je als speler alleen maar meer stimulans om beter te worden. Een ideaal gezelschapspel voor de hele familie wat terecht een nominatie heeft gekregen!

R.T.

2-6
Minimale leeftijd