::: homepage | spel info | recensies | scrabble kaarten :::

Scrabble kaarten

Toen ik hoorde dat Mattel uitkwam met een kaartvariant van het beroemde Scrabble kon ik me niet voorstellen dat er veel verschil zou zitten tussen dit kaartspel en het origineel. Toch moet ik toegeven dat dat wel degelijk het geval is en als ik al een beetje vooruit loop op mijn eigen verhaal vind ik het een stuk moeilijker.

In SCRABBLE KAARTEN is het net zoals in het origineel de bedoeling om woorden aan te leggen aan woorden die reeds op tafel liggen. Ook de manier waarop dit gebeurt verschilt niet van het origineel en ook de regels wat betreft het soort woorden is gelijk. Maar wat maakt dit spel dan zo anders? Als je de regels leest valt het je niet direct op en denk je dat deze regel erbij verzonnen is om ervoor te zorgen dat je genoeg ruimte op tafel overhoudt. In SCRABBLE KAARTEN blijven namelijk alleen de nieuwe en gewijzigde woorden van de laatste beurt op tafel liggen. Ook woorden waarvan een letter is gebruikt blijven liggen, de rest gaat op de aflegstapel. Door deze regel verandert het bord (lees tafel) voortdurend, hetgeen met name met veel spelers erg lastig kan zijn. Gemiddeld liggen er dus steeds twee woorden op tafel (het woord wat je neerlegt en het woord van een vorige speler wanneer dit aansluit).

In SCRABBLE KAARTEN is geen bord aanwezig en krijgen de spelers in plaats van stenen, zeven kaarten. Niet alleen zijn er letterkaarten aanwezig maar ook tien bonuskaarten. Deze kaarten kan je uitspelen wanneer je een woord aanlegt zodat je twee of drie keer letterwaarde kan scoren. Een leuk idee. Echter wordt het hierdoor wel moeilijker om een woord te leggen omdat een bonuskaart gewoon één van je zeven kaarten is waardoor je dus minder letters hebt.

Nu wil ik niet direct zeggen dat het daardoor allemaal erg ingewikkeld wordt want daar is echt geen sprake van. Met name omdat het alleen maar kaarten zijn kan je SCRABBLE KAARTEN makkelijk meenemen en is een kaartje zo gelegd. Net zoals het gewone Scrabble vind ik dit spel uitermate geschikt voor twee spelers en zal het me ook niets verbazen wanneer je op vakantie, of waar dan ook, op een terras mensen dit spelletje ziet spelen. De kaarten zijn stevig uitgevoerd, echter vind ik de verpakking erg magertjes en moet je niet vreemd opkijken als deze na een paar keer scheurt. Een leuk Scrabble spel dat in de reiskoffer niet mag ontbreken.

R.T.

2 - 6
Minimale leeftijd