::: homepage | spelinfo | recensies | silberzwerg :::

Silberzwerg
Ergens in een vreemd land en in een andere tijd was de kunst van het goudsmeden het grootste geheim van de zilverdwergen. Van heinde en verre kwamen de mensen die hun wensen meedeelden. De goudsmeden namen het werk graag aan, omdat ze met klinkende munt werden betaald.
Er kwam echter een strijd, waarbij het er uiteraard om ging, wie de beste was. Wie na een jaar de meeste zilveren munten had verdiend, zou het volgende jaar koning zijn.
De zilverdwergen werden aangewezen om goede zaken te doen en die stuurden de mijndwergen aan om nog dieper de bergen binnen te dringen. Weldra werden er echter ook schaduwdwergen - dieven en verleiders - ingezet om de medestrijders het leven zwaar te maken.

Welnu, deze strijd is waar het in dit spel om draait. Je probeert als speler zoveel mogelijk zilverstukken te verdienen, door sierraden te maken naar aanleiding van opdrachten. Hiertoe moet je je zilverdwergen en mijndwergen gunstig inzetten voor jezelf, maar ook mag je niet vergeten om schaduwdwergen in te zetten, om andere spelers dwars te zitten. En met name deze keuzes van jezelf vooruit helpen of een ander tegen zitten, maakt het spel boeiend.

Het spel zit in zo'n typische Queen Gamesdoos. Een (onnodig) erg hoge doos, die in verhouding veel ruimte inneemt in de kast. Dat is dan ook het enige minpunt, want het spel zelf ziet er verder prachtig uit. Voor iedere speler is er een setje met twee zilver/schaduwdwergen en vier mijndwergen. Daarnaast krijgen ze twee markeringsstenen voor het bijhouden van de stand, een zichtscherm en een actietabel. Verder bevat het spel een speelbord met ruimte voor de edelstenen en vakjes voor opdrachtkaartjes. Uiteraard ontbreekt de zilverstukkenlijst niet en is er een tabel om de prijs van de edelstenen aan te geven. Deze edelstenen zijn glazen steentjes in de kleuren rood, geel, groen en blauw.

Het doel van het spel is om zoveel mogelijk opdrachtkaartjes te verzamelen. Deze leveren zilverstukken op. Hoe sneller je een opdracht uitvoert, hoe meer zilverstukken deze oplevert. Iedere speler heeft een eigen persoonlijke opdracht en er zijn altijd twee neutrale opdrachten. Die mogen door iedere speler worden vervuld. Om deze opdrachten te verwezenlijken, moet je altijd acht edelstenen verzamelen. De kleuren staan op de kaartjes. Hoe minder kleuren edelstenen erop staan, hoe meer de opdracht oplevert. Deze variëren van 40 tot 120 zilverstukken als beginbedrag.

Om deze edelstenen te verzamelen, moet je je dwergen inzetten. Om dit alles te doen, worden er per ronde elke keer elf fasen gespeeld. Dat lijkt heel veel, maar valt in de praktijk reuze mee. In de eerste fase moeten de spelers hun zes dwergen inzetten. Dit gebeurt in het geheim achter het zichtscherm. Als iedereen daarmee klaar is, wordt de edelsteenprijs per kleur vastgesteld. Daarna volgen de verschillende acties van de schaduwdwergen, de mijndwergen en de zilverdwergen. Vervolgens worden de opdrachtkaarten naar een lagere waarde gedraaid, eventuele boetes betaald en/of nieuwe opdrachtkaartjes neergelegd op lege plekken en edelstenen afgelegd als men het maximum van twaalf stenen op dat moment overschrijdt. Hierna begint de volgende ronde met een nieuwe startspeler.

Hoe kan je nu je dwergen inzetten? Dit is tenslotte waar het allemaal om draait. De actietabel is ingedeeld in drie rijen. De bovenste rij is voor de acties van de schaduwdwergen, de middelste rij is voor de zilverdwergen en de onderste rij is voor de mijndwergen.

De schaduwdwergen zet je in om andere mensen te dwarsbomen. Per kleur kan je telkens dezelfde actie uitvoeren. Als je hem bijv. op de rode mijnschacht zet, dan kan je twee dwergen van andere spelers verwijderen die ook op de rode mijnschacht staan, of je kan een rode edelsteen pakken. Verder kan je met deze schaduwdwergen ook een opdracht van jezelf opwaarderen of van iemand anders in waarde verminderen en er is een mogelijkheid om twee edelstenen om te ruilen met de voorraad of willekeurig te trekken bij andere spelers.

De zilverdwergen helpen je om edelstenen te kopen of om een opdracht te verwezenlijken of om eventueel een edelsteenoverschot voor hopelijk veel geld te verkopen.

De mijndwergen zijn alleen hard aan het werk om edelstenen boven de grond te krijgen, die je weer kunt inzetten om een opdracht te vervullen. Door het totaal aantal mijndwergen te tellen per kleur, wordt de edelsteenprijs vastgesteld. Hoe meer dwergen er bijvoorbeeld zoeken naar gele edelstenen, hoe lager de prijs hiervan.

Als alles is ingezet, wordt zoals hierboven beschreven, de edelsteenprijs vastgesteld en daarna gaan de schaduwdwergen aan het werk. Zij verjagen eventuele dwergen van andere spelers, die daardoor wellicht hun opdracht niet meer kunnen vervullen, omdat ze geen edelstenen meer inbrengen. Dit is eventueel te voorkomen als je een voltooide opdracht hebt met een bepaald antiteken.

Nadat deze ellende achter de rug is, komen de mijndwergen in actie. Per ingezette mijndwerg, krijg je een edelsteen in de overeenkomende kleur.
Vervolgens worden de acties van de zilverdwergen uitgevoerd. Het beste is natuurlijk om een opdracht uit te voeren, want dat levert zilverstukken op. Maar als je daar nog niet aan toe bent, omdat je niet voldoende edelstenen hebt, kunnen ze ook edelstenen voor je kopen, zodat je in een volgende ronde een opdracht kan vervullen, of eventueel verkopen om zo meer zilverstukken te krijgen.

Na het werk van deze dwergen, worden de opdrachten allemaal een kwartslag gedraaid. Daardoor worden ze minder waard. Als je opdracht nog lager moet worden gedraaid dan het laagste bedrag dat erop staat, gaat hij van het bord en moet je een boete betalen. Het is dus zaak om goed op je eigen opdrachten te letten. Op de plekken waar opdrachten lagen die van het bord zijn gehaald, worden nieuwe opdrachten neergelegd. Tot slot wordt er gekeken hoeveel edelstenen iedereen nu nog heeft. Een voorraad mag, maar niet meer dan twaalf edelstenen. Met het doorgeven van de startspelerfiguur begint een volgende ronde met weer het inzetten van de dwergen.

Het spel gaat net zolang door totdat een speler een score van 600 zilverstukken heeft bereikt of totdat alle opdrachten zijn vervuld. Dan wordt er gekeken wie de meeste punten heeft, nadat eventuele bonussen erbij zijn opgeteld. Deze bonussen kan je verdienen met vervulde opdrachten. Daar staan tekentjes op. Als je drie dezelfde werktuigen hebt verzameld, krijg je een bonus van veertig zilverstukken. Ook kan je een tekentje hebben dat jijzelf vijf zilverstukken vooruit mag, terwijl iemand anders er vijf achteruit moet.

De gemiddelde speeltijd is een klein uurtje. Het leuke van dit spel is dat je steeds moet afwegen of je voor jezelf gaat, of een ander wilt tegenzitten. Je bent met elkaar de hele tijd bezig en hoeft nergens lang te wachten. Soms is het frustrerend dat een neutrale opdracht die jij kan vervullen, net voor je neus wordt uitgevoerd door een andere speler, waardoor jij een verloren beurt hebt, maar het geluk staat ook wel eens aan jouw kant en dan is het juist weer leuk.
Het spel zelf is prachtig uitgevoerd, het enige kleine punt van kritiek hierop is dat het zichtscherm iets groter had mogen zijn. Het valt wat snel om en je kunt er vrij makkelijk langs kijken. De schijven en blokjes die de dwergen voorstellen zijn goed van kwaliteit en de glazen edelstenen maken het af.
Dit spel van Queen Games is een Duits spel. Op een beetje tekst op de actietabellen en een overzichtje van de fases op de zichtschermen na, is het spel verder zonder tekst. Het is dus geen belemmering als je geen geen Duits kent. De Nederlandse vertaling is in de maak en zal binnenkort op het internet zijn te downloaden.

En onze waardering... het blijft(!) uitnodigend om te spelen. Kortom... een dikke pluim voor dit spel!

Det

2 - 4